Beter Laten in het HagaZiekenhuis
- 11 oktober 2017
- Nieuwsbericht
- VAR
- V&VN Algemeen
Onderzoekers van IQ healthcare presenteerden eerder dit jaar de Beter Laten-lijst: een lijst met 66 handelingen die je beter kunt laten. De lijst was voor de VAR van het HagaZiekenhuis aanleiding actief aan de slag te gaan.
Onderzoekers van IQ healthcare presenteerden eerder dit jaar de Beter Laten-lijst: een lijst met 66 handelingen die je beter kunt laten. De lijst was voor de VAR van het HagaZiekenhuis aanleiding actief aan de slag te gaan. Zij keken bijvoorbeeld welke van deze handelingen al dan niet nog in het ziekenhuis voorkomen. Wat leverde dat op, en welke tips hebben zij voor jou? We vragen het Henny Immers, kwaliteitscoördinator van het hartcentrum, CCU verpleegkundige en vice-voorzitter van de VAR.
Een lijst alleen is niet genoeg
Wat hebben jullie gedaan?
“We zagen de lijst meerdere malen voorbij komen in de media. Als VAR sturen wij maandelijks een aantal thema’s rond naar de ambassadeurs die wij hebben op alle afdelingen. De grootste vraag is namelijk altijd: hoe bereik je 1200 verpleegkundigen in wisselende diensten. Dit vonden wij een mooi en belangrijk thema. Elke ambassadeur krijgt twee à drie concrete punten die ze kunnen doorzetten naar de verpleegkundigen van afdeling om het onderwerp te bespreken, input te leveren aan de VAR of om concrete actiepunten op te stellen.”
Wat is er daadwerkelijk gebeurd?
“De concrete vraag aan de ambassadeurs was of zij de aanbevelingen uit de lijst die voor hun praktijk golden wilden bespreken in hun team en wilden toetsen aan de werkinstructies en protocollen. Ook hebben we gesproken met de afdeling Kwaliteit en Patiëntveiligheid in het HagaZiekenhuis. We hebben als VAR alle handelingen met hen doorgenomen. Ook hebben we hen gevraagd om aan de betreffende inhoudsdeskundigen een mail te sturen en te vragen de Beter Laten lijst te vergelijken met hun eigen protocollen en zo nodig het protocol aan te passen. Tijdens de bezoeken van de VAR aan de verpleegkundigen op de verpleegafdelingen hebben we gevraagd wat zij over deze lijst weten en wat zij ermee kunnen doen. We vroegen bijvoorbeeld: plakken wij ook pleisters op een OK wond? Wanneer wordt er bij ons een katheter geplaatst?, en hoe gaan wij om met VBI (vrijheids beperkende interventies)?. Tot nu toe blijkt bijvoorbeeld dat we de zaken - als het om wondzorg en VBI gaat - aardig op orde hebben. Beter kan altijd. Nog niet alle afdelingen zijn bezocht of bevraagd.”
Wanneer is het voor jou klaar?
“Als ik een terugkoppeling krijg dat alle deskundigen uit het ziekenhuis de lijst hebben bekeken. Daarna is het de verantwoordelijkheid van de afdeling zelf of van de inhoudsdeskundigen.”
Wat heb je geleerd?
“Er zijn 1000 en 1 redenen om dingen niet te doen, met als eerste ding ‘tijd’. Het is belangrijk daar een weg in te vinden en het tot een prioriteit te maken, omdat verpleegkundigen nog steeds meer taken krijgen en al het werk moeten doen in dezelfde of minder tijd. Het is heel handig dat zo’n wetenschappelijke lijst is gemaakt. Zelf kom je niet aan zo’n lijstje maken toe, terwijl dit wel heel belangrijk is om de verpleegkundige zorg voor de patiënt te verbeteren. Ook loop je soms vast in bureaucratie of onmogelijkheden van een organisatie. Mijn uitdaging is dan ook om te zoeken naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.”
Wat is jouw tip?
“Blijf checken en navragen. Als je iets in een protocol verandert, betekent dat niet dat het werk ook anders gaat. In het Haga werken wij wel volgens de ‘Plan, Do, Check, Act’ methode. Mijn ervaring is dat ‘Plan en Do’ vrij vaak wel gedaan wordt, maar de ‘Check en de Act’ wat achter blijven. Dus mijn tip is: besteed in een organisatie ook genoeg aandacht aan de uitkomst.”
Meer weten over Beter Laten? Lees er verder over in ons thema.
Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.