Praten over seksualiteit. Zo doe je dat! (deel 4)
- 4 april 2024
- V&VN magazine
- V&VN Algemeen
Praten over seksualiteit... veel verpleegkundigen en verzorgenden vinden een reden om dat uit de weg te gaan. Geen tijd, geen klik met de cliënt, niet het juiste moment. Toch is zo’n gesprek onderdeel van je werk, vinden vier collega’s die vertellen over een casus die ze is bijgebleven. In deel 4 en slot van deze serie: Tessa Goorsenberg (1985), jeugdverpleegkundige en gezonde-schooladviseur bij GGD Zeeland.
De casus
Vmbo-leerlinge met een Eritrese achtergrond. Thuis wordt niet gesproken over seksualiteit. Het meisje is online in contact met een jongen, op wie ze smoorverliefd is en die ze slechts één keer heeft gezien.
Tessa: “Op het voortgezet onderwijs spreek ik alle jongeren uit de tweede klas voor een preventief gezondheidsonderzoek. Ze komen vaak wat schuchter mijn spreekkamer binnen, met een houding van: wie ben jij, wat gaan we bespreken en wat ga je er vervolgens mee doen?
“Daarom geef ik eerst aan dat hun verhaal hier veilig is. Vervolgens vertel ik dat we het zullen hebben over school, gezondheid, relaties en seksualiteit, sport, verdovende middelen. Seksualiteit noem ik bewust niet als eerste, en niet als laatste. Daarmee geef ik aan: het is normaal, het hoort erbij, net als die andere onderwerpen.
“Deze vmbo-leerlinge was vijftien. Thuis sprak ze niet over relaties en seksualiteit. Ik vroeg of ze wel nieuwsgierig was. ‘Ja!’, zei ze meteen. Ze had op een bruiloft een jongen ontmoet met wie ze online contact was blijven houden. Ze wilde graag met hem afspreken en misschien zelfs wat verder gaan op seksueel gebied. Online spraken ze daarover en ze stuurden elkaar spannende foto’s. Dit deelde ze verder met niemand. Dan gaan mijn voelsprieten uit. Want wat als die jongen de foto’s van haar zou doorsturen naar anderen? Kon dit meisje dan bij iemand terecht?
“Ik checkte of ze een sociaal vangnet had om hierover te praten. Een tante van haar bleek dat te kunnen zijn. Ook benoemde ik dat als zij en die jongen elkaar zouden ontmoeten, de een altijd tegen de ander kan zeggen dat het toch niet goed voelt om verder te gaan op seksueel vlak.
“Soms hoor ik dat leerlingen twee jaar later nog steeds weleens terugdenken aan onze gesprekken. Dan is mijn doel bereikt.”
Bron: V&VN Magazine 1-2024 | Tekst: Jette Pellemans | Foto: Maartje ter Horst
Toolkit ‘Maak seksuele gezondheid bespreekbaar’
Het Kennisinstituut V&VN heeft samen met verpleegkundigen en verzorgenden de campagnetoolkit ‘Maak seksuele gezondheid bespreekbaar’ ontwikkeld.
De toolkit sluit aan op de richtlijn ‘Veranderende seksuele gezondheid’ en bevat praktische hulpmiddelen om met een zorgvrager een gesprek te voeren over seksualiteit, of verandering van de seksuele gezondheid. Denk aan zakkaartjes, een visueel overzicht van levensfasen en een gesprekskaart (met onder meer het PLISSIT-model).
Ook zijn er posters en vragenkaartjes die je helpen om hierover met je collega’s in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen. Zo help je eventuele taboes rondom seksualiteit te doorbreken.
Meer weten? Klik hier.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.