Vier je succes!
- 20 oktober 2017
- Nieuwsbericht
- Excellente zorg
- V&VN Algemeen
Deze week ben ik bij het Magnet congres in Houston. Tijdens dit congres komen alle Magnet ziekenhuizen samen om met elkaar ervaringen uit te wisselen en mooie voorbeelden in de organisaties te delen.
Ik mag namens V&VN naar dit congres om mooie voorbeelden en tools te verzamelen en mee terug te nemen naar Nederland. Ik ben erg benieuwd naar hoe de verpleegkundigen hier hun leiderschap en invloed ervaren! Zeker nu in Nederland het nieuws vaak over de tekorten en de werkdruk in de verpleging gaat, ben ik benieuwd wat Magnet (in Nederland Excellente zorg) kan bijdragen aan oplossingen voor dit probleem.
Magnet of Excellente Zorg
Excellente Zorg is de best mogelijke zorg voor de patiënt of client.
Dat betekent:
- Een organisatie die continu werkt aan kwaliteitsverbetering;
- Een gezonde en productieve werkomgeving voor verpleegkundigen en verzorgenden, die hen het beste uit zichzelf laat halen;
- Het gebruik van (wetenschappelijk) bewezen methoden die aansluiten bij de zorgvraag van de patiënt.
Voorafgaand aan het congres hebben we gedineerd met Vicky Goeddeke, nursing excellence manager van het Northwest community Hospital in Chicago. Ik sprak met haar over het nieuws van deze week in Nederland. Haar boodschap aan ons is: focus je op de patiëntenuitkomsten. Als deze niet goed zijn, ga dan het proces bijstellen en verbeter daarmee de uitkomsten. De registraties die je invult moeten bijdragen aan je zorg. Als ze dit niet doen zijn ze zinloos en doe je er als verpleegkundige ook niets mee. Zonde van je tijd en energie! Dit vraagt echter wel een andere houding van zorgprofessionals. Als verpleegkundige moet je hierin zeggenschap tonen en het gesprek aangaan!
Tijdens ons bezoek aan het Houston Methodist Hospital hebben we ervaringen uitgewisseld over wat bijdraagt aan een omgeving waarin verpleegkundigen kunnen excelleren met verschillende verpleegkundigen, managers, verplegingswetenschappers en de programmaleider Magnet. Een belangrijk punt is om te beseffen dat iedereen bijdraagt aan de excellente zorg aan de patiënt. Een shared governance structuur is daarin een belangrijk onderdeel. Daar kan een VAR, deel van uitmaken. Het gaat er om dat op alle lagen invloed is door de professionals die er toe doen. In dit ziekenhuis hebben ze alleen maar interdisciplinaire councils (werkgroepen). De verpleegkundig managers/leidinggevenden hebben daarnaast een belangrijke rol. Zij begeleiden, ondersteunen, waarderen en halen barrières weg bij de verpleegkundigen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen en excelleren. Er is tijd nodig om niet alleen te focussen op de directe patiëntenzorg: kijk naar de uitkomsten van je zorg en blijf daarin ontwikkelen. Sta jij stil bij je successen? In het Houston Methodist Hospital doen ze dit wel en vieren de collega’s deze samen. Dit zorgt ervoor dat collega’s elkaar blijven uitdagen en met plezier samenwerken! Ik vind dat wel een hele mooie. Want daar is in de praktijk van alle dag lang niet altijd tijd voor….
Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.